آشنايي با مبطلات نماز

آشنايي با مبطلات نماز

س 5_ مورد ششم و هفتم كه نماز را باطل مي كند، كدام است؟

ج_ ششم: سخن گفتن. هفتم: خنديدن.

س 6_ هشتمين، نهمين موردي كه نماز را باطل مي كند، چيست؟
ج_ هشتم: گريه كردن بر امور دنيا. نهم: به هم خوردن صورت نماز.

س 7_ دهمين و يازدهمين چيزي كه نماز را باطل مي كند كدام است؟
ج_ دهم: خوردن و آشاميدن. يازدهم: بعضي شكيات.

س 8_ مورد دوازدهم كه نماز را باطل مي كند، كدام است؟
ج_ دوازدهم: كم يا زياد كردن ركن يا غير ركن.

س 9_ اگر يكي از شرط هاي نماز از بين برود، نماز چه حكمي پيدا مي كند؟
ج_ از مبطلات (نماز اين است كه:) در بين نماز، يكي از شرط هاي آن از بين برود. مثلاً در بين نماز بفهمد مكانش غصبي است.

س 10_ دوم از مبطلات نماز كدام است؟
ج_ در بين نماز، يا سهواً و يا از روي ناچاري، چيزي كه وضو يا غسل را باطل مي كند، پيش آيد. مثلاً بول از او خارج شود.

س 11_ حكم نماز كسي كه نمي تواند از بيرون آمدن بول و غايط خودداري كند، چه مي باشد؟
ج_ كسي كه نمي تواند بيرون آمدن بول و غايط خود داري كند، اگر در بين نماز بول يا غايط از او خارج شود، چنانچه به دستوري كه در احكام وضو گفته شد، رفتار نمايد، نمازش باطل نمي شود.

س 12_ آيا بيرون آمدن خون از زن مستحاضه، نماز او را باطل مي كند؟
ج_ اگر در بين نماز از زن مستحاضه خون خارج شود، در صورتي كه به دستور استحاضه رفتار كرده باشد، نمازش صحيح است.

س 13_ كسي كه بي اختيار خوابش برده اگر نداند در بين نماز خواب اش برده يا بعد از آن، چه وظيفه اي دارد؟
ج_ بنا بر احتياط مستحب بعد از وقت و بنا بر احتياط واجب در وقت، نماز را دوباره بخواند.

س 14_ اگر كسي بداند به اختيار خودش خوابيده و شك كند بعد از نماز بوده يا در بين نماز، نمازش چه حكمي پيدا مي كند؟
ج_ نمازش صحيح است.

س 15_ اگر در حال سجده از خواب بيدار شود و شك كند در سجده آخر نماز است يا در سجده شكر چه وظيفه اي دارد؟
ج_ بنا بر احتياط مستحب بعد از وقت و بنا بر احتياط واجب در وقت، نماز را دوباره  بخواند.

س 16_ سوم از مبطلات نماز چيست؟
ج_ سوم از مبطلات نماز، از مانند بعضي از كساني كه شيعه نيستند، دست ها را روي هم بگذارد.

س 17_ اگر كسي از روي ادب دست ها را روي هم بگذارد، آيا لازم است نماز را تكرار كند؟
ج_ هر گاه براي ادب دست ها را روي هم بگذارد، اگر چه مانند آنها نباشد، بايد نماز را دوباره بخواند.

س 18_ در چه صورت دست روي دست گذاشتن در نماز، باعث ابطال آن نمي گردد؟
ج_ اگر از روي فراموشي يا ناچاري و يا براي كاري ديگر مانند خاراندن دست، دست ها را روي هم بگذارد، اشكال ندارد.

س 19_ چهارم از مبطلات نماز كدام است؟
ج_ بعد از خواندن سوره حمد، آمين بگويد.

س 20_ اگر از روي تقيه يا اشتباهاً بگويد، آيا نمازش اشكال پيدا مي كند؟
ج_ اگر از روي تقيه يا اشتباهآ بگويد، نمازش باطل نمي شود.

س 21_ پنجم از مبطلات نماز چيست؟
ج_ عمداً يا از روي فراموشي يا ناداني، پشت به قبله كند يا به طرف راست و يا چپ قبله برگردد بلكه اگر عمداً مقداري بر گردد كه نگويند رو به قبله است، اگر چه به طرف راست يا چپ نرسد، نمازش باطل است.

س 22_ در چه صورت با برگرداندن سر، نماز باطل مي شود؟
ج_ اگر عمداً يا سهواً سر را مقداري بگرداند كه بتواند پشت سرش را ببيند، نمازش باطل است.

س 23_ در چه صورت با برگرداندن سر نمازش باطل نمي شود؟
ج_ اگر سر را كمي بگرداند، عمداً باشد يا اشتباها، نمازش باطل نمي شود.

س 24_ ششم از مبطلات نماز چيست؟
ج_ عمداً كلمه اي بگويد كه دو حرف يا بيشتر باشد اگر چه معني نداشته باشد.

س 25_ اگر در نماز، سهواً كلمه اي گفت، آيا نمازش باطل مي شود؟
ج_ اگر سهواً بگويد، نمازش باطل نمي شود.

س 26_ در چه صورت حتي با گفتن كلمات يك حرفي هم نماز باطل مي شود؟
ج_ چنانچه آن كلمه معني داشته باشد مانند ((ق)) كه در زبان عربي به معناي (( نگهداری كن)) است. چنانچه معناي آن را بداند و آن را قصد كند، نمازش باطل مي شود.

س 27_ اگر معناي آن را قصد نكند اما متوجه آن باشد، چه وظيفه اي دارد؟
ج_ بنا بر احتياط واجب نماز را دوباره بخواند.

س 28_ سرفه كردن، آروغ زدن و آه كشيدن در نماز چه حكمي دارد؟
ج_ اشكال ندارد.

س 29_ گفتن (( آخ )) و (( آه )) چه حكمي دارد؟
ج_ گفتن آخ و آه و مانند آن را داراي دو حرف است، اگر عمدي باشد، نماز را باطل مي كند.

س 30_ اگر كسي كلمه اي را به قصد ذكر بگويد و در موقع گفتن آن صدا را بكند كه چيزي را به ديگري بفهماند، نمازش چه حكمي پيدا مي كند؟
ج_ اگر كلمه اي را به قصد ذكر بگويد، مثلاً به قصد ذكر بگويد: الله اكبر و در موقع گفتن آن، صدا را بلند كند كه چيزي را به ديگري بفهماند، اشكال ندارد. ولي چنانچه به قصد اين كه چيزي را به كسي بفهماند، الله اكبر را مثلاً بگويد و قصد ذكر نداشته باشد، نمازش باطل مي شود.

س 31_ خواندن چه چيزهايي در نماز اشكال ندارد؟
ج_ خواندن قرآن در نماز، غير از چهار سوره اي كه سجده واجب دارد و همچنين ذكر حذر گفتن و نيز دعا كردن در نماز اشكال ندارد.

س 32_ خواندن دعا، به غير عربي، چه حكمي دارد؟
ج_ بنا بر احتياط مستحب به غير عربي دعا نكند.

س 33_ كسي چند مرتبه، چيزي از سور حمد، سوره و ذكرهاي نماز مي خواند، نمازش چه حكمي پيدا مي كند؟
ج_ اگر چيزي از حمد، سوره و ذكرهاي نماز را از روي احتياط چند مرتبه بگويد، اشكال ندارد.

س 34_ اگر از روي عمد، چند مرتبه بگويد، نمازش چه حكمي پيدا مي كند؟
ج_ اگر عمداً بگويد و به قصد جزئيت نباشد، اشكال ندارد.

س 35_ اگر از روي وسواس بگويد، نمازش چه حكمي پيدا مي كند؟
ج_ اگر از روي وسواس، چند مرتبه، بنا بر احتياط نمازش باطل مي شود.

س 36_ آيا در حال نماز مي توان به ديگري سلام كرد؟
ج_ در حال نماز انسان، نبايد به ديگران سلام نمايد.

س 37_ اگر در حال نماز، ديگري به او سلام كرد، چه وظيفه اي دارد؟
ج_ بايد همانطور كه سلام كرد، جواب دهد. مثلاً اگر گفته: سلام عليكم در جواب بگويد: سلام عليكم.

س 38_ در جواب عليكم السلام چه بگويد؟
ج _ در جواب در عليكم السلام بهتر است بگويد: سلام عليكم.

س 39_ براي جواب دادن سلام، چه وظيفه اي داريم؟
ج_ انسان بايد جواب سلام را در نماز يا در غير نماز، فوراً بگويد.

س 40_ اگر عمداً يا از روي فراموشي، جواب سلام را طول دهد، چه وظيفه اي دارد؟
ج_ اگر عمداًًًً يا از روي فراموشي، جواب سلام را به قدري طول دهد كه اگر جواب بگويد، جواب آن سلام حساب نشود، چنانچه در نماز باشد، نبايد جواب بدهد و اگر در نماز نباشد، جواب دادن واجب نيست.

س 41_ جواب سلام را به چه كيفيتي بايد داد؟
ج_ بايد جواب سلام را طوري بگويد كه سلام كننده، بشنود ولي اگر سلام كننده كه باشد، چنانچه انسان به طور معمول جواب او را بدهد كافي است.

س 42_ آيا لازم است نمازگزار، جواب سلام را، به قصد دعا بگويد؟
ج_ واجب نيست نمازگزار، جواب سلام را به قصد دعا بگويد به اين معني كه از خدا براي كسي كه سلام كرده، سلامتي بخواهد بلكه به قصد رد تحيت نيز جايز است.

س 43_ آيا جواب دادن سلام زن و مرد نامحرم و يا بچه مميز، لازم است؟
ج_ اگر زن يا مرد نامحرم و يا بچه مميز، يعني بچه اي كه خوب و بد را مي فهمد به نمازگزار سلام كند، نمازگزار احتياطاً، بلكه واجب است جواب او را به عنوان رد تحيت بدهد.

س 44_ اگر نمازگزار جواب سلام را ندهد، آيا نمازش اشكال پيدا مي كند؟
ج_ اگر نمازگزار، جواب سلام را ندهد، گناه كرد ولي نمازش صحيح است.

س 45_ اگر كسي به نمازگزار، غلط سلام كند، آيا لازم است جواب سلام بدهد؟
ج_ اگر عرفاً سلام حساب شود، مثل اين كه حركات او را اشتباه كند  واجب است جواب او را بدهد.

س 46_ در چه صورت لازم نيست جواب او را بدهد؟
ج_ اگر عرفاً سلام حساب نشود، جواب او واجب نيست بلكه در نماز جايز هم نيست.

س 47_ آيا لازم است به كسي كه از روي شوخي يا مسخره گي سلام مي كند، جواب سلام داد؟
ج_ جواب سلام كسي كه از روي مسخره يا شوخي، سلام مي كند، واجب نيست و در نماز جايز نيست.

س 48_ اگر كسي به عده اي سلام كند، آن عده چه وظيفه اي دارد؟
ج_ جواب سلام او بر همه آنان واجب است.

س 49_ در چه صورت وجوب جواب سلام از روش آن عده برداشته مي شود؟
ج_ اگر يكي از آنان جواب بدهد، كافي است.

س 50_ اگر كسي به عده اي سلام كند و ديگري جواب سلام دهد، آن عده چه وظيفه اي دارند؟
ج_ اگر كسي به عده اي سلام كند و ديگري جواب سلام دهد و يا كسي كه سلام كننده قصد سلام دادن به او را نداشته جواب دهد، جواب سلام او بر آن عده واجب است.

س 51_ اگر به عده اي سلام كند و كسي كه بين آنها مشغول نماز است، شك كند كه سلام كننده قصد سلام كردن به او را نيز داشته يا نه، چه وظيفه اي دارد؟
ج_ نبايد جواب بدهد.

س 52_ اگر بداند قصد او را نيز داشته ولي ديگري جواب سلام داده است، چه وظيفه اي بر عهده اش است؟
ج_ نبايد جواب سلام را بدهد.

س 53_ اگر بداند قصد او را نيز داشته، اما ديگري جواب سلام نداده است چه تكليفي دارد؟
ج_ بايد جواب بگويد.

س 54_ سلام كردن چه حكمي دارد؟
 ج_ سلام كردن مستحب است و بسيار سفارش شده كه سواره به پياده و ايستاده به نشسته به كوچكتر بر بزرگتر سلام كند.

س 55_ جواب سلام چه حكمي دارد؟
ج_ جواب سلام واجب مي باشد.

س 56_ اگر دو نفر با هم به يكديگر سلام كنند، چه وظيفه اي دارند؟
ج_ بنا بر احتياط هر يك جواب سلام ديگري را بدهد.

س 57_ در غير نماز، جواب سلام را چگونه بايد داد؟
ج_ در غير نماز، مستحب است، جواب سلام را بهتر از سلام بگويد. مثلاً اگر كسي گفت: سلام عليكم. در جواب بگويد: سلام عليكم و رحمة الله.

س 58_ هفتم از مبطلات نماز چيست؟
ج_ خنده با صداست عمدي باشد يا اضطراري.

س 59_ خنده با صدا بخندند، آيا نمازش اشكال پيدا مي كند؟
ج_ نماز، اشكال ندارد مگر آن كه از صورت نماز خارج شود.

س 60_ آيا لبخند، نماز را باطل مي كند؟
ج_ لبخند، نماز را باطل نمي كند.

س 61_ اگر براي جلوگيري از صداي خنده حالتش تغيير كند، مثلاً رنگاش سرخ شود، چه وظيفه اي دارد؟
ج_  بنا بر احتياط مستحب بايد نمازش را دوباره بخواند.

س 62_ اگر از صورت نماز خارج شود چه تكليفي دارد؟
ج_  در اين صورت واجب است نماز را دوباره بخواند.

س 63_ هشتم از مبطلات نماز چيست؟
ج_  براي امور دنيا، عمداً با صدا گريه كند.

س 64_ آيا مي توان براي امور دنيا بي صدا گريه كرد؟
ج_  بنا بر احتياط مستحب براي دنيا بي صدا نيز گريه نكند.

س 65_ براي چه اموري گريه كردن حتي با صداي بلند اشكال ندارد؟
ج_  اگر از ترس خدا و يا براي آخرت گريه كند، آهسته باشد يا بلند اشكال ندارد، بلكه از بهترين اعمال است.

س 66_ نهم از مبطلات نماز، چيست؟
ج_ كاري است كه صورت نماز را به هم بزند، مانند دست زدن و به هوا پريدن كم باشد يا زياد، عمداً باشد يا از روي فراموشي.

س 67_ آيا انجام كاري كه صورت نماز را به هم نزند، مانند اشاره كردن با دست اشكال دارد؟
ج_  اشكال ندارد.

س 68_ اگر كسي بين نماز مقداري ساكت بماند كه نگويند نماز مي خواند، نماز او چه حكمي پيدا مي كند؟
ج_  نمازش باطل مي شود.

س 69_ اگر كسي در بين نماز كاري انجام دهد يا مدتي ساكت شود و شك كند كه نماز به هم خورده يا نه، نمازش چه حكمي پيدا مي كند؟
ج_  نمازش صحيح است.

س 70_ دهم از مبطلات نماز چيست؟
ج_  خوردن و آشاميدن است.

س 71_ اگر در نماز طوري بخوريد يا بياشامد كه نگويند نماز مي خواند، نمازش چه حكمي پيدا مي كند؟
ج_  اگر طوري در نماز بخورد و بياشامد كه نگويند نماز مي خواند، عمداً باشد يا از روي سهو، نمازش باطل مي شود.

س 72_ كسي كه مي خواهد روزه بگيرد، اگر پيش از اذان صبح مشغول به خواندن نماز «وتر» باشد و تشنه شود، آيا مي تواند آب بياشامد؟
ج_  چنانچه بترسد اگر نماز را تمام كند صبح شود، در صورتي كه آب نزديك او در دو  یا سه قدمي باشد، مي تواند در بين نماز وتر آب بياشامد.

س 73_ جز آب نوشيدن، آيا مي تواند كارهاي ديگري نيز انجام دهد؟
ج_  بايد كاري كه نماز را باطل مي كند، مانند رو گرداندن از قبله انجام ندهد.

س 74_ اگر در بين نماز غذايي را كه در دهان يا لاي دندان ها مانده فرو ببرد، نمازش چه حكمي پيدا مي كند؟
ج_  نمازش باطل نمي شود.

س 75_ اگر قند، شكر و مانند آن در دهانش مانده باشد و در حال نماز كم كم آب شود و فرو رود آيا نمازش باطل مي شود؟
ج_  اشكال ندارد.

س 76_ يازدهم از مبطلات نماز چيست؟
ج_  شك در عدد ركعت هاي نماز دو ركعتي، سه ركعتي و در دو ركعت اول نمازهاي چهار ركعتي.

س 77_ دوازدهم از مبطلات نماز كدام است؟
ج_  ركن نماز را عمداً يا سهواً، كم يا زياد كند.

س 78_ اگر چيزي را كه ركن نيست، عمداً زياد يا كم كند، نماز باطل مي شود؟
ج_  بله [ باطل مي شود].

س 79_ اگر كسي بعد از نماز شك كند، در بين نماز كاري كه نماز را باطل مي كند، انجام داده يا نه، نمازش چه حكمي پيدا مي كند؟
ج_  نمازش صحيح است.

س 80_ مبطلات نماز چند تا است؟
ج_ مبطلات نماز دوازده چيز است.

س 81_ مورد اول و دوم كه نماز را باطل مي كند، كدام است؟
ج_ اول: از بين رفتن يكي از شرط ههاي نماز. دوم: باطل شدن وضو يا غسل.

س 82_ سومين چيزي كه نماز را باطل مي كند؟
ج_ گذاشتن دست ها روي هم مانند ديگران.

س 83_ چهارمين و پنجمين چيزي كه نماز را باطل مي كند كدام است؟
ج_ چهارم: آمين گفتن بعد از حمد. پنجم: پشت به قبله كردن.

س 84_ مورد ششم و هفتم كه نماز را باطل مي كند، كدام است؟
ج_ ششم: سخن گفتن. هفتم: خنديدن.

س 85_ هشتمين، نهمين موردي كه نماز را باطل مي كند، چيست؟
ج_ هشتم: گريه كردن بر امور دنيا. نهم: به هم خوردن صورت نماز.

س 86_ دهمين و يازدهمين چيزي كه نماز را باطل مي كند كدام است؟
ج_ دهم: خوردن و آشاميدن. يازدهم: بعضي شكيات.

س 87_ مورد دوازدهم كه نماز را باطل مي كند، كدام است؟
ج_ دوازدهم: كم يا زياد كردن ركن يا غير ركن.

س 88_ اگر يكي از شرط هاي نماز از بين برود، نماز چه حكمي پيدا مي كند؟
ج_ از مبطلات (نماز اين است كه:) در بين نماز، يكي از شرط هاي آن از بين برود. مثلاً در بين نماز بفهمد مكانش غصبي است.

س 89_ دوم از مبطلات نماز كدام است؟
ج_ در بين نماز، يا سهواً و يا از روي ناچاري، چيزي كه وضو يا غسل را باطل مي كند، پيش آيد. مثلاً بول از او خارج شود.

س 90_ حكم نماز كسي كه نمي تواند از بيرون آمدن بول و غايط خودداري كند، چه مي باشد؟
ج_ كسي كه نمي تواند بيرون آمدن بول و غايط خود داري كند، اگر در بين نماز بول يا غايط از او خارج شود، چنانچه به دستوري كه در احكام وضو گفته شد، رفتار نمايد، نمازش باطل نمي شود.

س 91_ آيا بيرون آمدن خون از زن مستحاضه، نماز او را باطل مي كند؟
ج_ اگر در بين نماز از زن مستحاضه خون خارج شود، در صورتي كه به دستور استحاضه رفتار كرده باشد، نمازش صحيح است.

س 92_ كسي كه بي اختيار خوابش برده اگر نداند در بين نماز خواب اش برده يا بعد از آن، چه وظيفه اي دارد؟
ج_ بنا بر احتياط مستحب بعد از وقت و بنا بر احتياط واجب در وقت، نماز را دوباره بخواند.

س 93_ اگر كسي بداند به اختيار خودش خوابيده و شك كند بعد از نماز بوده يا در بين نماز، نمازش چه حكمي پيدا مي كند؟
ج_ نمازش صحيح است.

س 94_ اگر در حال سجده از خواب بيدار شود و شك كند در سجده آخر نماز است يا در سجده شكر چه وظيفه اي دارد؟
ج_ بنا بر احتياط مستحب بعد از وقت و بنا بر احتياط واجب در وقت، نماز را دوباره  بخواند.

س 95_ سوم از مبطلات نماز چيست؟
ج_ سوم از مبطلات نماز، از مانند بعضي از كساني كه شيعه نيستند، دست ها را روي هم بگذارد.

س 96_ اگر كسي از روي ادب دست ها را روي هم بگذارد، آيا لازم است نماز را تكرار كند؟
ج_ هر گاه براي ادب دست ها را روي هم بگذارد، اگر چه مانند آنها نباشد، بايد نماز را دوباره بخواند.

س 97_ در چه صورت دست روي دست گذاشتن در نماز، باعث ابطال آن نمي گردد؟
ج_ اگر از روي فراموشي يا ناچاري و يا براي كاري ديگر مانند خاراندن دست، دست ها را روي هم بگذارد، اشكال ندارد.

س 98_ چهارم از مبطلات نماز كدام است؟
ج_ بعد از خواندن سوره حمد، آمين بگويد.

س 99_ اگر از روي تقيه يا اشتباهاً بگويد، آيا نمازش اشكال پيدا مي كند؟
ج_ اگر از روي تقيه يا اشتباهآ بگويد، نمازش باطل نمي شود.

س 100_ پنجم از مبطلات نماز چيست؟
ج_ عمداً يا از روي فراموشي يا ناداني، پشت به قبله كند يا به طرف راست و يا چپ قبله برگردد بلكه اگر عمداً مقداري بر گردد كه نگويند رو به قبله است، اگر چه به طرف راست يا چپ نرسد، نمازش باطل است.

س 101_ در چه صورت با برگرداندن سر، نماز باطل مي شود؟
ج_ اگر عمداً يا سهواً سر را مقداري بگرداند كه بتواند پشت سرش را ببيند، نمازش باطل است.

س 102_ در چه صورت با برگرداندن سر نمازش باطل نمي شود؟
ج_ اگر سر را كمي بگرداند، عمداًًً باشد يا اشتباها، نمازش باطل نمي شود.

س 103_ ششم از مبطلات نماز چيست؟
ج_ عمداً كلمه اي بگويد كه دو حرف يا بيشتر باشد اگر چه معني نداشته باشد.

س 104_ اگر در نماز، سهواً كلمه اي گفت، آيا نمازش باطل مي شود؟
ج_ اگر سهواً بگويد، نمازش باطل نمي شود.

س 105_ در چه صورت حتي با گفتن كلمات يك حرفي هم نماز باطل مي شود؟
ج_ چنانچه آن كلمه معني داشته باشد مانند ((ق)) كه در زبان عربي به معناي (( نگهداری كن)) است. چنانچه معناي آن را بداند و آن را قصد كند، نمازش باطل مي شود.

س 106_ اگر معناي آن را قصد نكند اما متوجه آن باشد، چه وظيفه اي دارد؟
ج_ بنا بر احتياط واجب نماز را دوباره بخواند.

س 107_ سرفه كردن، آروغ زدن و آه كشيدن در نماز چه حكمي دارد؟
ج_ اشكال ندارد.

س 108_ گفتن (( آخ )) و (( آه )) چه حكمي دارد؟
ج_ گفتن آخ و آه و مانند آن را داراي دو حرف است، اگر عمدي باشد، نماز را باطل مي كند.

س 109_ اگر كسي كلمه اي را به قصد ذكر بگويد و در موقع گفتن آن صدا را بكند كه چيزي را به ديگري بفهماند، نمازش چه حكمي پيدا مي كند؟
ج_ اگر كلمه اي را به قصد ذكر بگويد، مثلاً به قصد ذكر بگويد: الله اكبر و در موقع گفتن آن، صدا را بلند كند كه چيزي را به ديگري بفهماند، اشكال ندارد. ولي چنانچه به قصد اين كه چيزي را به كسي بفهماند، الله اكبر را مثلاً بگويد و قصد ذكر نداشته باشد، نمازش باطل مي شود.

س 110_ خواندن چه چيزهايي در نماز اشكال ندارد؟
ج_ خواندن قرآن در نماز، غير از چهار سوره اي كه سجده واجب دارد و همچنين ذكر حذر گفتن و نيز دعا كردن در نماز اشكال ندارد.

س 111_ خواندن دعا، به غير عربي، چه حكمي دارد؟
ج_ بنا بر احتياط مستحب به غير عربي دعا نكند.

س 112_ كسي چند مرتبه، چيزي از سور حمد، سوره و ذكرهاي نماز مي خواند، نمازش چه حكمي پيدا مي كند؟
ج_ اگر چيزي از حمد، سوره و ذكرهاي نماز را از روي احتياط چند مرتبه بگويد، اشكال ندارد.

س 113_ اگر از روي عمد، چند مرتبه بگويد، نمازش چه حكمي پيدا مي كند؟
ج_ اگر عمداً بگويد و به قصد جزئيت نباشد، اشكال ندارد.

س 114_ اگر از روي وسواس بگويد، نمازش چه حكمي پيدا مي كند؟
ج_ اگر از روي وسواس، چند مرتبه، بنا بر احتياط نمازش باطل مي شود.

س 115_ آيا در حال نماز مي توان به ديگري سلام كرد؟
ج_ در حال نماز انسان، نبايد به ديگران سلام نمايد.

س 116_ اگر در حال نماز، ديگري به او سلام كرد، چه وظيفه اي دارد؟
ج_ بايد همانطور كه سلام كرد، جواب دهد. مثلاً اگر گفته: سلام عليكم در جواب بگويد: سلام عليكم.

س 117_ در جواب عليكم السلام چه بگويد؟
ج _ در جواب در عليكم السلام بهتر است بگويد: سلام عليكم.

س 118_ براي جواب دادن سلام، چه وظيفه اي داريم؟
ج_ انسان بايد جواب سلام را در نماز يا در غير نماز، فوراً بگويد.

س 119_ اگر عمداً يا از روي فراموشي، جواب سلام را طول دهد، چه وظيفه اي دارد؟
ج_ اگر عمداًًًً يا از روي فراموشي، جواب سلام را به قدري طول دهد كه اگر جواب بگويد، جواب آن سلام حساب نشود، چنانچه در نماز باشد، نبايد جواب بدهد و اگر در نماز نباشد، جواب دادن واجب نيست.

س 120_ جواب سلام را به چه كيفيتي بايد داد؟
ج_ بايد جواب سلام را طوري بگويد كه سلام كننده، بشنود ولي اگر سلام كننده كه باشد، چنانچه انسان به طور معمول جواب او را بدهد كافي است.

س 121_ آيا لازم است نمازگزار، جواب سلام را، به قصد دعا بگويد؟
ج_ واجب نيست نمازگزار، جواب سلام را به قصد دعا بگويد به اين معني كه از خدا براي كسي كه سلام كرده، سلامتي بخواهد بلكه به قصد رد تحيت نيز جايز است.

س 122_ آيا جواب دادن سلام زن و مرد نامحرم و يا بچه مميز، لازم است؟
ج_ اگر زن يا مرد نامحرم و يا بچه مميز، يعني بچه اي كه خوب و بد را مي فهمد به نمازگزار سلام كند، نمازگزار احتياطاً، بلكه واجب است جواب او را به عنوان رد تحيت بدهد.

س 123_ اگر نمازگزار جواب سلام را ندهد، آيا نمازش اشكال پيدا مي كند؟
ج_ اگر نمازگزار، جواب سلام را ندهد، گناه كرد ولي نمازش صحيح است.

س 124_ اگر كسي به نمازگزار، غلط سلام كند، آيا لازم است جواب سلام بدهد؟
ج_ اگر عرفاً سلام حساب شود، مثل اين كه حركات او را اشتباه كند  واجب است جواب او را بدهد.

س 125_ در چه صورت لازم نيست جواب او را بدهد؟
ج_ اگر عرفاً سلام حساب نشود، جواب او واجب نيست بلكه در نماز جايز هم نيست.

س 126_ آيا لازم است به كسي كه از روي شوخي يا مسخره گي سلام مي كند، جواب سلام داد؟
ج_ جواب سلام كسي كه از روي مسخره يا شوخي، سلام مي كند، واجب نيست و در نماز جايز نيست.

س 127_ اگر كسي به عده اي سلام كند، آن عده چه وظيفه اي دارد؟
ج_ جواب سلام او بر همه آنان واجب است.

س 128_ در چه صورت وجوب جواب سلام از روش آن عده برداشته مي شود؟
ج_ اگر يكي از آنان جواب بدهد، كافي است.

س 129_ اگر كسي به عده اي سلام كند و ديگري جواب سلام دهد، آن عده چه وظيفه اي دارند؟
ج_ اگر كسي به عده اي سلام كند و ديگري جواب سلام دهد و يا كسي كه سلام كننده قصد سلام دادن به او را نداشته جواب دهد، جواب سلام او بر آن عده واجب است.

س 130_ اگر به عده اي سلام كند و كسي كه بين آنها مشغول نماز است، شك كند كه سلام كننده قصد سلام كردن به او را نيز داشته يا نه، چه وظيفه اي دارد؟
ج_ نبايد جواب بدهد.

س 131_ اگر بداند قصد او را نيز داشته ولي ديگري جواب سلام داده است، چه وظيفه اي بر عهده اش است؟
ج_ نبايد جواب سلام را بدهد.

س 132_ اگر بداند قصد او را نيز داشته، اما ديگري جواب سلام نداده است چه تكليفي دارد؟
ج_ بايد جواب بگويد.

س 133_ سلام كردن چه حكمي دارد؟
 ج_ سلام كردن مستحب است و بسيار سفارش شده كه سواره به پياده و ايستاده به نشسته به كوچكتر بر بزرگتر سلام كند.

س 134_ جواب سلام چه حكمي دارد؟
ج_ جواب سلام واجب مي باشد.

س 135_ اگر دو نفر با هم به يكديگر سلام كنند، چه وظيفه اي دارند؟
ج_ بنا بر احتياط هر يك جواب سلام ديگري را بدهد.

س 136_ در غير نماز، جواب سلام را چگونه بايد داد؟
ج_ در غير نماز، مستحب است، جواب سلام را بهتر از سلام بگويد. مثلاً اگر كسي گفت: سلام عليكم. در جواب بگويد: سلام عليكم و رحمة الله.

س 137_ هفتم از مبطلات نماز چيست؟
ج_ خنده با صداست عمدي باشد يا اضطراري.

س 138_ خنده با صدا بخندند، آيا نمازش اشكال پيدا مي كند؟
ج_ نماز، اشكال ندارد مگر آن كه از صورت نماز خارج شود.

س 139_ آيا لبخند، نماز را باطل مي كند؟
ج_ لبخند، نماز را باطل نمي كند.

س 140_ اگر براي جلوگيري از صداي خنده حالتش تغيير كند، مثلاً رنگاش سرخ شود، چه وظيفه اي دارد؟
ج_  بنا بر احتياط مستحب بايد نمازش را دوباره بخواند.

س 141_ اگر از صورت نماز خارج شود چه تكليفي دارد؟
ج_  در اين صورت واجب است نماز را دوباره بخواند.

س 142_ هشتم از مبطلات نماز چيست؟
ج_  براي امور دنيا، عمداًًً با صدا گريه كند.

س 143_ آيا مي توان براي امور دنيا بي صدا گريه كرد؟
ج_  بنا بر احتياط مستحب براي دنيا بي صدا نيز گريه نكند.

س 144_ براي چه اموري
گريه كردن حتي با صداي بلند اشكال ندارد؟
ج_  اگر از ترس خدا و يا براي آخرت گريه كند، آهسته باشد يا بلند اشكال ندارد، بلكه از بهترين اعمال است.

س 145_ نهم از مبطلات نماز، چيست؟
ج_ كاري است كه صورت نماز را به هم بزند، مانند دست زدن و به هوا پريدن كم باشد يا زياد، عمداً باشد يا از روي فراموشي.

س 146_ آيا انجام كاري كه صورت نماز را به هم نزند، مانند اشاره كردن با دست اشكال دارد؟
ج_  اشكال ندارد.

س 147_ اگر كسي بين نماز مقداري ساكت بماند كه نگويند نماز مي خواند، نماز او چه حكمي پيدا مي كند؟
ج_  نمازش باطل مي شود.

س 148_ اگر كسي در بين نماز كاري انجام دهد يا مدتي ساكت شود و شك كند كه نماز به هم خورده يا نه، نمازش چه حكمي پيدا مي كند؟
ج_  نمازش صحيح است.

س 149_ دهم از مبطلات نماز چيست؟
ج_  خوردن و آشاميدن است.

س 150_ اگر در نماز طوري بخوريد يا بياشامد كه نگويند نماز مي خواند، نمازش چه حكمي پيدا مي كند؟
ج_  اگر طوري در نماز بخورد و بياشامد كه نگويند نماز مي خواند، عمداً باشد يا از روي سهو، نمازش باطل مي شود.

س 151_ كسي كه مي خواهد روزه بگيرد، اگر پيش از اذان صبح مشغول به خواندن نماز «وتر» باشد و تشنه شود، آيا مي تواند آب بياشامد؟
ج_  چنانچه بترسد اگر نماز را تمام كند صبح شود، در صورتي كه آب نزديك او در دو  یا سه قدمي باشد، مي تواند در بين نماز وتر آب بياشامد.

س 152_ جز آب نوشيدن، آيا مي تواند كارهاي ديگري نيز انجام دهد؟
ج_  بايد كاري كه نماز را باطل مي كند، مانند رو گرداندن از قبله انجام ندهد.

س 153_ اگر در بين نماز غذايي را كه در دهان يا لاي دندان ها مانده فرو ببرد، نمازش چه حكمي پيدا مي كند؟
ج_  نمازش باطل نمي شود.

س 154_ اگر قند، شكر و مانند آن در دهانش مانده باشد و در حال نماز كم كم آب شود و فرو رود آيا نمازش باطل مي شود؟
ج_  اشكال ندارد.

س 155_ يازدهم از مبطلات نماز چيست؟
ج_  شك در عدد ركعت هاي نماز دو ركعتي، سه ركعتي و در دو ركعت اول نمازهاي چهار ركعتي.

س 156_ دوازدهم از مبطلات نماز كدام است؟
ج_  ركن نماز را عمداً يا سهواً، كم يا زياد كند.

س 157_ اگر چيزي را كه ركن نيست، عمداً زياد يا كم كند، نماز باطل مي شود؟
ج_  بله [ باطل مي شود].
س 158_ اگر كسي بعد از نماز شك كند، در بين نماز كاري كه نماز را باطل مي كند، انجام داده يا نه، نمازش چه حكمي پيدا مي كند؟
ج_  نمازش صحيح است.

مكروهات نماز

س 159_ انجام چه اموري در نماز مكروه است؟
ج_  مكروه است در نماز، صورت را كمي به طرف راست يا چپ بگرداند، چشم ها را بر هم بگذارد. آنها را به طرف راست و چپ بگرداند. با ريش و دست خود بازي كند. انگشت ها را در هم نمايد. آب دهان بيندازد. به خط قرآن يا كتاب و يا خط انگشتر نگاه كند. هم چنين مكروه است هنگام خواندن حمد، سوره و گفتن ذكر براي شنيدن حرف كسي ساكت شود. بلكه هر كاري كه خضوع و خشوع را از بين ببرد، مكروه مي باشد.

س 160_ در چه مواقعي خواندن نماز مكروه است؟
ج_  هنگامي كه انسان خوابش مي آيد و موقع خودداري از بول و غايط مكروه است، نماز بخواند. هم چنين پوشيدن جوراب تنگ كه  پا را فشار دهد، در نماز مكروه است.

شكستن نماز واجب

س 161_ آيا مي توان نماز واجب را شكست؟
ج_  نبايد نماز واجب را از روي اختيار بشكند.

س 162_ در چه صورتي شكستن نماز واجب مانعي ندارد؟
ج_  براي حفظ مال و جلوگيري از ضرر مالي يا بدني مانعي ندارد.

س 163_ اگر در وسعت وقت مشغول نماز باشد و طلبكار طلب خود را از او مطالعه كند چه وظيفه اي دارد؟
ج_  چنانچه بتواند در بين نماز طلب او را بدهد، بايد در همان حال بپردازد.

س 164_ اگر بدون شكستن نماز، دادن طلب او ممكن نباشد، چه وظيفه اي دارد؟
ج _ بايد نماز را بشكند و طلب او را بدهد، سپس نماز را بخواند.

س 165_ اگر در بين نماز بفهمد مسجد نجس است، چه تكليفي دارد؟
ج_  چنانچه وقت تنگ باشد بايد نماز را تمام كند.

س 166_ اگر وقت وسعت داشت چه تكليفي دارد؟
ج_  اگر وقت وسعت دارد و تطهير مسجد، نماز را به هم نمي زند، بايد در بين نماز مسجد را تطهير كند و بقيه نماز را بخواند.

س 167_ اگر نماز را به هم مي زند، چه وظيفه اي دارد؟
ج_  در صورتي كه بعد از نماز تطهير مسجد ممكن باشد. شكستن نماز جايز نيست.

س 168_ اگر بودن نجاست در مسجد، موجب هتك حرمت مسجد باشد، چه تكليفي دارد؟
ج_  در اين صورت بايد نماز را بشكند و مسجد را تطهير نمايد، سپس نماز را بخواند.

س 169_ كسي كه بايد نماز را قطع كند، اگر قطع نكرد، آيا نمازش صحيح است؟
ج_  اگر نماز را تمام كند گناه كرده، ولي نماز او صحيح است.

س 170_ اگر پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود، يادش بيايد كه اذان و اقامه را فراموش كرده است، چه تكليفي دارد؟
ج_  چنانچه وقت نماز وسعت دارد، مستحب است براي گفتن آنها نماز را بشكند.



:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: مبطلات نماز , شكيات نماز ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : خادم الحسین
تاریخ : چهار شنبه 4 تير 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: